120th day in the UoA - Listen to your body and mind

心と体を整える - 120th day in the UoA 

会津大学・会津短大の学生の皆さんへ

今日が授業の最後の日になります。台風8号の影響で、明日の予備日は授業をする日になるかと思いましたがそれもなく、予定通りあとは期末テストを残すのみです。夏休みまであと少し、頑張りましょう。

★看護師より★

7月21日の第64回厚生科学審議会予防接種・ワクチン分科会副反応検討部会&薬事・食品衛生審議会薬事分科会医薬品等安全対策部会安全対策調査会で「健康観察日誌集計の中間報告10」の報告がありました。この報告では職域接種で使われているCoivd-19ワクチンモデルナ筋注の副反応について、次のようにまとめています。


1.1回目接種後の副反応はコミナティ筋注(ファイザー社)とほぼ同様であった。

2.年齢、 性別による副反応の傾向は多重ロジスティック回帰分析(強制投入法)で検討した結果、1回接種後、2回目接種後とも多くの副反応で女性の頻度が高かった。

3.疼痛は年齢があがるにつれて頻度が高くなる傾向がみられたが、それ以外の副反応は年齢が高くなるにつれて頻度が少なかった。 

4.1回目接種7日目ごろから発赤、かゆみを伴う遅延性皮膚反応が少なくとも 2%程度発現した。 

5.COVID-19の既往があると、1回目接種時に発熱、全身倦怠感が認められた。

この報告にはインフルエンザワクチン(H1N1)との副反応の比較やモデルナアーム(遅延性皮膚反応)の写真が載っています。興味のある方は下記のWebページをご覧ください。

健康観察日誌集計の中間報告(10)

https://www.mhlw.go.jp/content/10601000/000809341.pdf


副反応が心配な方はこちらをご覧ください。

新型コロナワクチンQ&A

https://www.cov19-vaccine.mhlw.go.jp/qa/safe/


★カウンセラーより★

私たちは物事の良し悪しを判断する際に、数字を参考にしています。

会津大生は特に、ITエンジニアとして、研究者として、「エビデンスがしっかりしている情報か」を確認する習慣が身についていますから、なおさら数字やデータを意識されていることと思います。

しかし、そこには思わぬ落とし穴が潜んでいます。

例えば、病気の治療法を示されたときを想像してみてください。

「手術を選んだ場合、直後の死亡率は10%、1年後の死亡率は32%、5年後の死亡率は66%です。

薬物療法を選んだ場合、直後の死亡率は0%、1年後の死亡率は23%、5年後の死亡率は78%です。

あなたは、どちらの治療法を選びますか?」

このように言われると、手術を選ぶ人は半分程度だそうです。しかし、

「手術を選んだ場合、直後の生存率は90%、1年後の生存率は68%、5年後の生存率は34%です。

薬物療法を選んだ場合、直後の生存率は100%、1年後の生存率は77 %、5年後の生存率は22%です」

と言われると、「手術」を選ぶ人が急激に増加します。

このように、同じ内容であっても、表現次第で聞き手の印象が変わり、選択に影響を及ぼすことを「フレーミング効果」と呼びます。フレームつまり「枠組み」次第で、聞き手の印象やその後の行動が変わってしまうということです。

新型コロナウイルスに関する情報、成績や進路、人間関係、スーパーのお得情報...

世の中のいたるところにフレーミング効果が隠れています。

意図的に印象を操作する場合もあれば、発言者の立場によって無意識にフレーミングされることもあります。

「エビデンスがしっかりしているかどうか」という視点に加えて、「どんなフレームで切り取られた情報か」「別のフレームで見たらどう表現できるか」にも発想を広げると、より一層正確な情報を集められそうですね。

+-+-+-+-+

相談窓口

+-+-+-+-+

会津大学の学生支援について: https://www.u-aizu.ac.jp/campus/support/


◎保健室

nurse@u-aizu.ac.jp

電話番号:0242-37-2517

平日 午前9時-午後4時 


◎学生相談室

counseling@u-aizu.ac.jp

電話番号:0242-37-2610

月火金:午前9時-午後4時

木:午後2時-午後4時


◎学生課教務係

sad-aas@u-aizu.ac.jp

0242-37-2600 

平日:9時ー17時


■━━━━━━━━━━━━━━━━━□

過去のメルマガはこちら!

http://support-u-aizu.blogspot.com    

□━━━━━━━━━━━━━━━━━■



◇~◇~◇~◇~◇~◇~◇~◇~◇~◇~◇~◇~◇~◇~◇~◇~◇


Dear students of the University of Aizu,

Today is the last day of instruction. I was afraid that we would have to have classes on the extra day (tomorrow) due to Typhoon 8, but fortunately, it didn’t hit here. As originally planned, we only have the final exams until the summer break starts! 

★ From the Nurse ★

A report entitled “Interim Report on Health Journal Summary 10” was presented in the vaccination/vaccine subcommittee of the Health Science Council Health Science Council of MHLW on July 21, 2021. It includes the information about the adverse reactions of Moderna COVID-19 vaccine intramuscular injection, which is being used at workplace vaccination programs.

1. The adverse reaction after the first dose of the Moderna vaccine was similar to that of Comirnaty intramuscular injection (Pfizer Australia Pty Ltd)

2. The effects of the age and gender were investigated with the multiple logistic regression analysis (via the forced entry procedure). Females experienced adverse reactions more frequently after both the first and second doses. 

3. The aching pain occurred more frequently with older recipients, while the other kinds of reactions were less frequent with them.

4. About 2% of the recipients experienced flare reaction and delayed cutaneous reactions accompanied by itching approximately seven days after the first dose.

5. Those who had caught COVID-19 before experienced a fever and general malaise at the time of the first dose. 

This report also includes the comparison with adverse reactions of the flu (H1N1) vaccine as well as the pictures of “Moderna arms” (the delayed cutaneous reactions). If you are interested, please access the following URL. [Japanese only]

https://www.mhlw.go.jp/content/10601000/000809341.pdf

If you are worried about the adverse reactions, please refer to this site.

COVID-19 vaccine Q&A [Japanese only, but the toll free number of the multilingual call center can be found.]

https://www.cov19-vaccine.mhlw.go.jp/qa/safe/


★ From the Counselor ★

When we make a judgement, we often refer to numbers. 

Especially the students of the UoA have acquired the habit of confirming the evidence of information as an IT engineer and a researcher, which make numbers and data more important for you. 

However, there is a potential pitfall there. For example, imagine your doctor suggested the following options for the treatment of your illness. 

- If you choose surgery, the mortality rates will be 10% immediately after the surgery, 32% a year later, and 66% 5 years later. 

- If you choose drug treatment, the mortality rates will be 0% immediately after the treatment, 23% after a year, and 78% 5 years later. 

Which treatment would you like to choose?

About half of the people choose the surgery when they are told something like this by the doctor. 

However, when they are told as follows, much more people choose the treatment with surgery. 

- If you choose surgery, the survival rates will be 90% immediately after the surgery, 68% a year later, and 34% 5 years later. 

- If you choose drug treatment, the survival rates will be 100% immediately after the treatment, 77% after a year, and 22% 5 years later. 

This is called “the framing effect.” The same information can give a very different impression when told in a different way, and that affects people’s decision. Listeners’ impression and the following action will change depending on the frame of a given scenario. 

You are experiencing the framing effect without being aware of it when you make a judgement about the novel coronavirus, your grades, career, human relationship, sale at a grocery store and so on. Someone may be intentionally controlling the impression that certain information will give. You may also be ‘framed’ by the speaker at a certain position, though he/she has no intention to do so. 

In addition to confirming if the evidence is solid, checking in what kind of frame the information is provided and how the same information will sound in a different frame will give you more chances to collect accurate information.


+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Consultation services

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

UoA Student support: https://www.u-aizu.ac.jp/en/campus/support/


◎ Nurse’s room

Email: nurse@u-aizu.ac.jp

Tel:0242-37-2517

Weekdays from 9 am to 4 pm


◎ Counseling Room

 Email: counseling@u-aizu.ac.jp

 TEL: 0242-37-2610

Mon, Tue, Wed and Fri: 9:00-16:00 

Thur:14:00-16:00


◎ Student Affairs

Email: sad-aas@u-aizu.ac.jp

TEL: 0242-37-2600 

Weekdays from 9 am to 5 pm


■━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━□

This mail magazine has been archived here!

http://support-u-aizu.blogspot.com  

□━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━■


コメント

このブログの人気の投稿

307th day in the UoA - Listen to your body and mind

293rd day in the UoA - Listen to your body and mind

279th day in the UoA - Listen to your body and mind